Klára Hájková - celoživotní vzdělávání


Přejdi na obsah

Cvik na duben

Ukázky cvičení

Cvičení na dolní končetiny je velmi důležité kromě jiného také jako prevence bércových vředů. Že nejde jen o parádu, jak jsem poukázala v úvodu, dokládá pár skutečností.

Neprve něco málo o krevním oběhu:
Srdce tvoří centrum krevního oběhu. Okysličená a živinami vybavená krev je dopravována ze srdce tepnami k jednotlivým orgánům a vnějších okruhů těla. Zde dochází k látkové výměně, kyslík a živiny jsou předány tkáním, kysličník uhličitý a odpadní látky jsou krví odváděny žilami zpět k srdci.
Žilní stěna je velmi elastická, což umožňuje žilám pojmout různé množství krve, žilní chlopně zabraňují zpětnému toku krve. Při onemocnění žil je narušen rovnoměrný tok krve k srdci. Nedostatečná činnost svalstva vede k městnání krve a roztahování žilních stěn. Tím se mění poměr tlaku mezi žílou a okolím: tekutina vystupuje ze žil do okolní tkáně. Následkem jsou bolesti v nohou a noční křeče v lýtkách. Nepravidelným krevním prouděním se mohou tvořit krevní sraženiny v cévách, dochází k trombózám a žíla ztrácí svou funkční schopnost. Následkem jsou záněty, případně exémy a v nejkrajnějším případě bércové vředy. Onemocnění žil způsobuje vrozené oslabení vaziva, změna hormonálního režimu, klimatické podmínky, jednotvárná zátěž dolních končetin (prodavači za pultem), sedavé zaměstnání (v kanceláři, nebo za volantem). Tolik tedy příčiny. A jak zmírnit jejich následky:

Při dlouhém stání přešlapujte na místě, střídavě se zhoupněte přes levou a pravou špičku chodidel.
Nadzvedávejte při sezení nony, kroužete chodidly, ohýbejte prsty, Přirozeným tréninkem jsou procházky a túry na čerstvém vzduchu a plavání.
Provádějte alespoň dvakrát denně následující cviky:


Cvik první:

Sedneme si na židli nebo na zem. Horní část trupu udržujeme v postavení jako v základním postoji. Dolní končetiny jsou ve vodorovné poloze (v případě, že sedíme na židli, podložíme nohy stoličkou nebo gymnastickým míčem), protahujeme nárt za špičkou nebo za patou. Tímto pohybem současně aktivujeme lýtkové svaly. Opakování by mělo být po osmi až deseti s pauzou na uvolnění několikrát za sebou.


Cvik druhý:

Sedneme si na židli nebo na zem jako v předešlém cviku. Nohy jsou stejně jako u předešlého cviku protažené. Kroužíme kotníky střídavě doprava a doleva osmkrát až desekrát. S pauzami opět provádíme několikrát za sebou. Můžeme rovněž kroužit oběma nohama vpravo a vlevo najednou.


cvik na květen
zpět


Nabízím | Novinky | Akce | Proč právě se mnou | Kontakt | Ceník | Podmínky | Fotogalerie | Vod fšeho kousek | Ukázky cvičení | English Corner | Recepty | Mapování stránky


Zpět na obsah | Zpět na hlavní nabídku